Era Prosumenta

Z  ideą „domowego złota” przedstawioną w poprzednim artykule nierozerwalnie związany jest nowy nurt konsumencki tzw. prosumentyzm. Ten nowy trend przedstawiony został niezwykle ciekawie w  książce „Era pro-sumenta 2.0”, której autorem jest dr.Bill Quain. Samo określenie „Prosument” ma oczywiście swoją definicję w Wikipedii i warto się z nią bliżej zapoznać. Jest to połączenie słów „Producent” oraz „Konsument”. Książka Era prosumentaDlaczego? Ponieważ idea ta opiera się na jednoczesnej korzyści producenta i konsumenta. Wydaje się, że mamy tu do czynienia z typową sprzecznością: przecież producent zarabia kiedy sprzedaje swoje produkty, a konsument kupując je wydaje pieniądze. Gdzie tu zatem wspólny interes ?

Konsument czy Prosument ?

Jednak Prosument to przede wszystkim świadomy konsument, czyli klient świadomie wybierający produkt, który chce kupić oraz miejsce jego zakupu. Prosument przywiązany i przekonany do konkretnego produktu i sklepu będzie ich najlepszym promotorem oraz reklamą. Ponieważ jest to w interesie producenta jest on gotów wynagradzać finansowo takich klientów.

Najważniesze tezy zawarte w książce zostały ujęte w formie pytań stawianych przez autora :

  • Czy sklepy z których korzystasz dają ci możliwość nie tylko wydawania pieniędzy lecz także ich zarabiania ?
  • Czy twój ulubiony sklep zapłacił ci kiedykolwiek za polecanie jego produktów innym ?
  • Czy gdybyś był właścicielem swojego sklepu to robiłbyś zakupy w sklepie należącym do kogoś innego ?
  • Jak wykreować bogactwo, żyjąc mądrzej, a nie taniej i rekomendując innym ten sam sposób postępowania ?

Autor zwraca nam uwagę na podstawowe prawdy. Poszukiwanie promocji i wyprzedaży w trakcie zakupów jest oczywiście ważne, ponieważ każdy powinien oszczędzać na własnych zakupach. Ale nie ograniczajmy sie tylko do tego. Jeżeli jesteśmy świadomym Prosumentem, znającym wartość własnego „domowego złota” to wybierajmy na rynku równie świadomych prosumenckich Producentów, którzy wynagrodzą nas finansowo za zakupy w ich sklepie, a często zaoferują jeszcze inne dodatkowe możliwości(najczęściej jest to wysoki rabat oraz premia za zakupy osób którym poleciliśmy ten sposób) .
Jedyne  co tak naprawdę  musimy zrobić to zmienić miejsce zakupów dla pewnych określonych produktów, które i tak musimy gdzieś kupić.
To dlaczego nie właśnie TAM !

Kto to jest Prosument

Ktoś może oczywiście powiedzieć :też mi nowość i odkrycie. Ja to znam od dawna. Być może tak. Być może słyszałeś o tym. Być może znasz taką firmę i jej produkty. Tylko czy korzystasz z tej możliwości? Zawsze najtrudniej przychodzi nam uświadomienie sobie i robienie rzeczy prostych i oczywistych.
Tak naprawdę jest to zmiana sposobu myślenia oraz sposobu postępowania.

Oczywiście zrozumiałym jest, że nie możemy czegoś robić dla samej tylko idei.Postępowanie zgodnie z zasadami prosumenckimi musi przynosić nam zysk i konkretne korzyści. Nie możemy dla samej idei kupować rzeczy, które byłyby gorszej jakości lub zbyt drogie. Musimy to robić sensownie i świadomie. Musimy korzystać, ale wybierać rozsądnie. I na tym właśnie polega rola Prosumenta.

title=”Popup Box na stronę”>Popup Box na stronę

Jak wiele innych również ta idea rozwija się w naszym kraju w „bólach”. Powodem  nasza podejrzliwość, brak zaufania, a najczęściej po prostu brak wiedzy,informacji, wiary oraz obawa przed zmianą tego co znane. Na szczęście powoli bo powoli, ale zmienia się to na lepsze. Coraz większą popularnością cieszą się zakupy internetowe  oraz formy zakupów grupowych, powstają firmy oraz całe platformy zakupowe pozwalające na „dochodowe zakupy” rzeczy różnych asortymentów: książki, chemia gospodarcza, kosmetyki, agd, a nawet żywność.
Zmierzamy w kierunku gdzie większość potrzebnych nam rzeczy będziemy kupować w „przyjaznych” sklepach i jeszcze będą nam za to płacić.

prosument

Jestem głęboko przekonany, że idea domowego złota i prosumenckiego podejścia do zakupów w końcu zwycięży. Wszyscy będziemy chcieli nie tylko kupować taniej, ale również będziemy oczekiwali pieniężnej nagrody od producenta za wybór oraz polecanie właśnie jego produktu i jego sklepu.

Prosument to z pewnością konsument XXI wieku.

 

Speak Your Mind

*