Poranne budzenie

Słyszysz dźwięk budzika. Wyłączasz go jednym ruchem ręki. Leżysz jeszcze kilka minut w łóżku pozostając w błogim półśnie. Po chwili jednak zrywasz się na równe nogi i w pośpiechu zaczynasz codzienne poranne czynności.
Czy tak właśnie wygląda Twój każdy poranek ?

Niewielu z nas przed wyjściem do pracy znajduje czas na gimnastykę, jogging, prysznic lub wypicie kawy. Jednak powinniśmy wygospodarować chociaż kilka minut na właściwe przebudzenia naszego organizmu i  przygotowanie go do całodniowego działania. Dlaczego to takie ważne?

Poranne budzenie i wstawanie.

Mimo, że po przebudzeniu jesteśmy już w sferze świadomości to nasze ciało, mięśnie i stawy pozostają jeszcze w stanie uśpienia. Budzą się dopiero stopniowo pod wpływem wykonywanych ruchów. Wrzucenie im od razu „pełnego biegu” nie jest z pewnością korzystne. Kilkuminutowe przeciąganie się w łóżku połączone z kilkoma ćwiczeniami rozciągającymi i napinającymi pobudza nasze mięśnie do pracy i przygotowuje je do działania. Rozciąganie mięśni i stawów powoduje szybszy przepływ krwi przez organy, rozpoczyna szybszy transport tlenu do mózgu, co ma ożywczy wpływ na centralny układ nerwowy.

Poranne budzenie i nagłe zrywanie się na równe nogi może mieć jeszcze jeden bardzo negatywny skutek. Przy nagłej zmianie pozycji ciała z poziomej na pionową dochodzi do tzw. reakcji ortostatycznej. Nasz organizm musi wyrównać nagłą zmianę ciśnienia krwi. Mogą pojawić się tzw. mroczki przed oczami, chwilowe niedokrwienie mózgu, zawroty głowy, a nawet utrata przytomności.

poranne budzenie
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek na poranne budzenie i wstawanie. Są one bardzo proste i zajmą nam nie więcej niż kilka minut. Zacznij od tego, aby nastawić budzik 5-10 minut wcześniej.

  1. Kiedy zadzwoni budzik nie zrywaj się tylko wyłącz go i pozostań w pozycji leżącej bez ruchu ok. 30 sekund
  2. Teraz wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających
  3. Wyciągaj prawą nogę tak jakbyś chciał ją maksymalnie wydłużyć
  4. To samo powtórz z lewą nogą
  5. Ręce ułóż równo wzdłuż tułowia. Prawą ręką staraj się sięgnąć jak najniżej prawej nogi (poczujesz jak twój tułów wygina się w prawą stronę)
  6. To samo powtórz dla lewej ręki
  7. Unieś ręce nad głowę i przesuwaj je do tyłu(przeciąganie)
  8. Przekręć się na bok, opuść obie nogi na podłogę i spokojnie przejdź do pozycji siedzącej
  9. Siedząc wykonaj kilka skrętów i obrotów głową
  10. Wstań delikatnie
  11. Stojąc wykonaj tzw. przeciąganie na krzyż : prawą rękę wyciągaj w górę, a lewą w dół, potem odwrotnie
  12. Przejdź do swoich codziennych czynności porannych
  13. Pamiętaj, aby ścielenie posłania zwłaszcza jeśli związane jest ze składaniem kanapy lub łóżka wykonywać dopiero np. po myciu porannym . Wówczas Twój kręgosłup i mięśnie są już „dobrze rozgrzane”

Ktoś może oczywiście powiedzieć: „po co komplikować tak prostą czynność jaką jest poranne budzenie się : wystarczy przecież obudzić się i wstać z łóżka”. Jeżeli jednak te zasady staną się naszym codziennym nawykiem przekonamy się wkrótce , że poranne przebudzenie nie jest już tak uciążliwe i czujemy się rano bardziej wypoczęci.

Proponuję samemu sprawdzić.

Speak Your Mind

*